REGULAMIN PROJEKTU EDUKACYJNEGO W SPOŁECZNYM GIMNAZJUM NR 3 STO W KRAKOWIE
§ 1 POSTANOWIENIA OGÓLNE
- Każdy uczeń gimnazjum bierze udział w realizacji projektu edukacyjnego
- Projekt jest realizowany w kl. II gimnazjum, w szczególnych przypadkach może być realizowany w I semestrze klasy III gimnazjum
- Czas realizacji nie powinien przekraczać 3 miesięcy, w szczególnych przypadkach może zostać przedłużony za zgodą opiekuna projektu
- Grupa projektowa liczy od 3 do 6 osób. Grupy mogą mieć charakter międzyklasowy
- Publiczne prezentacje projektów odbywają się w ramach szkolnego festiwalu nauki
- Jeden nauczyciel może być opiekunem maksymalnie dwóch grup projektowych, w przypadku projektów interdyscyplinarnych może on posiadać więcej niż jednego opiekuna – w tej sytuacji jeden z nauczycieli pełni rolę opiekuna prowadzącego
- Poszczególne grupy projektowe mogą realizować ten sam temat projektu
- Projekty mogą mieć charakter badawczy lub zadaniowy
- Projekt podlega ocenie, informacje na temat projektu wpisuje się na świadectwie ukończenia gimnazjum
- Ocena projektu jest elementem oceny z zachowania zgodnie z regulaminem oceny z zachowania
- Dokumentacja projektów jest przechowywana w sekretariacie szkoły
§ 2 ETAPY PROJEKTU EDUKACYJNEGO
- Stworzenie bazy tematów
- Każdy nauczyciel zobowiązany jest do przedstawienia do dnia 1 IX co najmniej dwóch tematów projektów edukacyjnych, projekty mogą mieć charakter interdyscyplinarny – grupa projektowa może zaproponować własny temat projektu
- Lista projektów podlega zatwierdzeniu przez Radę Pedagogiczną
- Uczniowie realizujący projekty w danym roku szkolnym, zostają zapoznani z tematami projektów do 15 IX
- Tworzenie grup projektowych
- Uczniowie samodzielnie dobierają się w grupy projektowe
- Uczniowie, którzy są członkami żadnej grupy, zostaną losowo przydzieleni do grup już istniejących
- Podział zadań w grupach pod kierunkiem opiekuna projektu
- Realizacja projektu
- W ramach projektu uczniowie realizują następujące zadania podlegające ocenie:
– gromadzenie materiałów
– analizowanie i selekcja informacji
– opracowanie wybranego tematu na podstawie zebranych materiałów
– złożenie projektu u opiekuna projektu
– publiczna prezentacja projektu
- obowiązki opiekuna projektu:
– zorganizowanie spotkania z uczniami w celu zapoznania i wprowadzenia w tematykę projektów oraz metod pracy i prezentacji
– ustalenie i omówienie wspólnie z uczniami celów projektu
– ustalenie wspólnie z uczniami harmonogramu i terminarza działań
– czuwanie nad realizacją projektu i przestrzeganiem terminów poszczególnych działań
– nadzór nad dokumentowaniem działań uczniów w ramach projektu
– prowadzenie konsultacji z uczniami we wcześniej ustalonych terminach
– ocena działań uczestników projektu
- w szczególnych przypadkach opiekun może przedłużyć termin prezentacji projektu lub nie dopuścić do publicznej prezentacji projektu
- Dokumentacja projektu:
- każda grupa projektowa prowadzi dokumentację projektu pod kierunkiem opiekuna projektu
- na dokumentację projektu składają się:
– karta projektu zawierająca temat projektu, skład grupy projektowej, informacje o opiekunie projektu i główne cele projektu (zał. 1)
– karta działań zawierająca harmonogram i terminarz działań w ramach projektu (zał. 2)
– karta konsultacji zawierająca terminarz i tematykę spotkań z opiekunem (zał. 3)
– portfolio z materiałami dotyczącymi projektu i dokumentacją jego realizacji w formie tradycyjnej i/lub multimedialnej
- dokumentacja projektu w całości winna złożona u opiekuna projektu najpóźniej w tydzień po zakończeniu projektu
- prezentacja dokumentacji projektu jest elementem publicznej prezentacji całości projektu
§ 3 PREZENTACJA I OCENA PROJEKTU
- Uczniowie dokonują publicznej prezentacji projektu, podczas festiwalu nauki w terminie wyznaczonym przez Radę Pedagogiczną
- Dyrektor szkoły powołuje Komisję oceny projektu w skład której wchodzi opiekun projektu oraz 2 innych członków Rady Pedagogicznej
- oceny poziomu zaangażowania, pracy w zespole dokonuje opiekun projektu
- Ocenie podlega:
- zaangażowanie w działania każdego z członków projektu
- umiejętność współpracy w zespole
- poziom wykonania zadań realizowanych w ramach projektu
- dokumentacja projektu
- przestrzegania harmonogramu i terminarza projektu
- poziom merytoryczny projektu
- umiejętność korzystania z wielu źródeł informacji
- poziom prezentacji projektu
- Ocena projektu może mieć wpływ na ocenę z przedmiotu związanego z tematyką projektu, decyzję o wystawieniu oceny podejmuje nauczyciel przedmiotowy
- Ocenę z zachowania wystawia wychowawca w porozumieniu z opiekunem projektu
- ocena z zachowania uzależniona jest od ilości punktów przyznawanych podczas oceny realizacji projektu
- Każdy z elementów oceny projektu podlega ocenie punktowej w skali od 0-10
- Punktacja zapisana na karcie oceny projektu (zał. 4) osobno dla każdego ucznia
– projekt który otrzymał mniej niż 50% (tj. 40) sumy punktów uznaje się za niezaliczony
- uczniowie, którzy nie zrealizowali projektu lub ich projekt nie został zaliczony przez Komisję zobowiązani są do ponownej realizacji projektu edukacyjnego
- Ustala się następujące kryteria oceny z zachowania związane z realizacją projektu edukacyjnego:
- 72-80 pkt. – zachowanie wzorowe
- 64-71 pkt. – zachowanie bardzo dobre
- 56-63 pkt. – zachowanie dobre
- 48-55 pkt. – zachowanie poprawne
- 40 – 47 pkt. – zachowanie nieodpowiednie
- poniżej 40 pkt. – zachowanie naganne