12 648-56-37 ssp3@poczta.onet.pl

Jacy jesteśmy?

Prezentacja – nasza szkoła

Nie ma szkoły idealnej. Nie będziemy udawać, że my nią jesteśmy. Ale od dwudziestu pięciu lat staramy się zrobić, co w naszej mocy, aby się do ideału zbliżyć. Jak to robimy?

Przede wszystkim jesteśmy szkołą małą! W ośmiu oddziałach (maksymalnie dwudziestoosobowych) naszej szkoły podstawowej uczy się 133 uczniów. To oznacza, że wszyscy się znamy. Nauczyciele, pan dyrektor, pani sekretarka czy pani woźna znają, przynajmniej z imienia, każde dziecko. Dzięki temu nikt tu nie jest anonimowy.

Mała szkoła to niewielki, przyjemny budynek. Tak jest w naszym przypadku. W dwóch usytuowanych naprzeciwko siebie pawilonach znajduje się wszystko, co potrzebne. Sale lekcyjne, pracownia informatyczna, dwie świetlice, biblioteka, której zbiory właśnie staramy się powiększyć, sala gimnastyczna, niewielka, ale własna, sklepik. Stale modernizujemy naszą bazę informatyczno-multimedialną. Komputer i projektor jest w każdej klasie, chcemy dokupić tablice interaktywne. Wzdłuż korytarzy stoją ławki, na których uczniowie mogą usiąść w czasie przerw. Szczególnym powodzeniem cieszą się wygodne, czerwone kanapy znajdujące się w szkolnych holach.

Naszym atutem jest otoczenie, ciągle modernizowane i ulepszane. Wokół budynków znajdują się szkolne boisko, skocznia do skoków w dal, kosze do gry w koszykówkę, trawniki, plac zabaw dla młodszych dzieci, a nawet wielka piaskownica, ławki i sporo zieleni. Kiedy tylko sprzyja pogoda, uczniowie spędzają przerwy na powietrzu. Ci, którzy zostają w świetlicy, nawet zimą wychodzą na chwilę na zewnątrz.

W naszej szkole uczeń nie może się nudzić, chyba, że bardzo chce. Czasem wydaje się nam, że atrakcji, mądrych i pożytecznych, jest aż za dużo. Lubi sport? Może chodzić na sks, na basen, uczestniczyć w zajęciach tenisa, reprezentować szkołę w zawodach sportowych, zimą wziąć udział w tradycyjnych zawodach narciarskich – Ski Day. Pasjonuje go sztuka? Proszę bardzo! Zajęcia teatralne prowadzone przez zawodowego reżysera, warsztaty plastyczne i taneczne, chór, kółko twórczego pisania, konkursy recytatorskie i fotograficzne, udział w szkolnych spektaklach nie tylko teatralnych, ale także tanecznych, wyjścia, a nawet wyjazdy, do teatru. Nieważny jest talent, liczą się chęci i pasja. Chce rozwijać znajomość języków obcych? Do wyboru ma najrozmaitsze koła językowe. Może połączyć swoją pasję językową i artystyczną, brać udział w kółku teatralnym prowadzonym po angielsku, konkursach recytatorskich czy piosenki. Jest świetnym informatykiem i chce być jeszcze lepszym? Czekają na niego dodatkowe zajęcia informatyczne, może przygotowywać się do rozmaitych konkursów, także międzynarodowych. Chce się spełniać jako konstruktor? Oczywiście może, na warsztatach robotycznych. A kto pragnie poszerzać swoją wiedzę, przygotowywać się do konkursów z różnych przedmiotów i dziedzin, ma do wyboru liczne koła zainteresowań. Gdyby znalazł się uczeń, który chciałby wziąć udział we wszystkich proponowanych w naszej szkole zajęciach dodatkowych, musiałby poświęcić na to trzydzieści osiem godzin tygodniowo!

Efekty tych działań są bardzo wymierne. Od tych najprostszych: na korytarzach szkolnych można obejrzeć prace plastyczne uczniów, robione przez nich zdjęcia, przeczytać kolejne rozdziały powieści powstającej na kółku twórczego pisania, sprawdzić, jakie książki polecają sobie wzajemnie uczniowie, zobaczyć zagorzałych czytelników zatopionych w lekturze, po te bardziej spektakularne: spektakle teatralne, etiudy taneczne, występy szkolnego chóru, udział w Narodowym Czytaniu, które w naszej szkole przyjmuje szczególnie okazałą formę. Od lat odnosimy liczne sukcesy w najrozmaitszych konkursach przedmiotowych, wiedzowych, plastycznych, recytatorskich, zawodach sportowych. Szczególnie możemy się pochwalić sześcioma laureatami Małopolskich Konkursów Informatycznych, I i II miejscem w Polsce w Konkursie Informatycznym Baltie w roku 2014, czterema laureatami etapów wojewódzkich Ogólnopolskiego Konkursu Historycznego Losy Żołnierza Polskiego, laureatami małopolskich konkursów językowych, w tym aż trzema laureatkami Małopolskiego Konkursu Języka Francuskiego, kilkunastoma bardzo dobrymi wynikami i laureatką w Międzynarodowym Konkursie Matematycznym Kangur, laureatką w Konkursie Matematycznym Alfik, kilkunastoma nagrodami w Międzynarodowym Konkursie Plastycznym Miast UNESCO Twórcza Wizja Młodych, kilkoma nagrodami w Międzynarodowym Konkursie Plastycznym Twórczości Dzieci i Młodzieży Twórczość Mlodych organizowanym w Japonii i licznymi osiągnięciami sportowymi szkolnej reprezentacji w zawodach piłki nożnej i koszykówki. Wymiernym dowodem tych sukcesów są stypendia naukowe zdobywane przez naszych uczniów. Mamy najwięcej stypendystów Zarządu Głównego STO, dwoje stypendystów Sejmiku Województwa Małopolskiego Sapere Auso. Przyznajemy też własne stypendia naukowe.

Przez lata wykształciliśmy rozmaite szkolne tradycje, które co jakiś czas nieco modyfikujemy i wzbogacamy, bo nie ma nic gorszego niż działania rutynowe. Na stałe do kalendarza szkoły wpisał się konkurs Czytamy Arcydzieła Literatury Polskiej, od kilku lat połączony z Narodowym Czytaniem, Jasełka, Gala, czyli szkolny festiwal sztuk kończący rok szkolny, English Show, Konkurs o Złote Baletki, comiesięczny konkurs fotograficzny. Co kilka lat można obejrzeć spektakl przygotowany przez szkolny Teatr Prób Nauczycieli, Uczniów i Absolwentów. Te działania angażują całą społeczność, są świętem szkoły, źródłem satysfakcji dla uczestników, powodem do dumy i wielką przyjemnością. A co najważniejsze, to jeszcze jedna okazja, aby dbać o wszechstronny rozwój naszych uczniów.

Co jeszcze? Szkolna codzienność. Nauka, praca z uczniem słabszym, dbałość o bezpieczeństwo i dobre samopoczucie, wpajanie wartości, zasad dobrego wychowania i szacunku dla drugiego człowieka, uwrażliwianie na los najsłabszych przez angażowanie się w działalność charytatywną, szkolne wyjazdy, które są okazją do poszerzenia wiedzy, poznania nowych miejsc i integracji. Czy to mało?